Rabu, 19 Mei 2010

TAKUT HANTU....

WAh! suspen sungguh...sebenarnya bukan saya yang takut hantu (cewah, cewah...macam berani jerk ) saya ni seorang yang berani  tau heehhe nie semua kisah seorang budak berusia empat tahun yang terlebih takut. Sape lagi kalau bukan Haziq tu. Bukan main lagi. Sekarang nie sejak-sejak kat tv3 tu keluar cerita seram, suka betul dia tengok. Bukan ape, bila dia dah tengok-tengok, malam mengigau peh, terkejut kadang-kadang tu. Bila tengok cerita hantu tak ingat punya syok. Bila saya nak ke bilik atau dapur, dia akan cakap " ayo..pat-pat siku lipat "... eh, bukan main lagi dia takut kan kita. Tau tak tu cerita ape?..tak kan tak tau kot...cerita penunggu gunung raya kat TV3 tu. Konon-konon nak takutkan ibu dia lah tu. sebenarnya bila ayah dia tak ada kat rumah takut juga saya huhu tapi macam biasalah buat-buat berani. Ibu pun nak poyo juga...


Cerita tentang hantu nie, bukanlah baik benar pun untuk budak-budak. Saya selalu ingatkan bila tengah tengok tu, saya pesan itu semua bukan betul-betul. Baca doa kalau dia takut .Bila saya cakap tak payah tengok, dia nak tengok juga. ( mana tak nya ayah dia pun sama suka tengok cerita hantu).Kadang-kadang tu yang geramnya, bila nak masuk bilik ambil barang pun takut. Nak kena teman. Tu yang saya tak suka bila dah terpengaruh cerita-cerita nie. Nak pergi ambil mainan pun nak kena teman, kalau kita tak teman dia mulalah merengek-rengek. Kalau tidak pun, dia akan berlari cepat-cepat nak keluar dari bilik. Susah nak buat kerja.


Sekarang nie kalau apa-apa saya suruh dia baca Doa kuat-kuat. Kalau nak masuk bilik, baca Doa kuat-kuat sepanjang jalan nak masuk kebilik tu. Saya rasa itu saja cara yang boleh saya buat sekarang. Biar berani dan confident sikit. Selalu takut pun tak bagus. Harap-harap menjadilah ilmu saya nie. Ilmu tauladan ni, bukan ilmu yang bukan-bukan.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan