Jumaat, 18 Februari 2011

20 Minggu

Diam tak diam sudah 20 minggu saya menjadi mak buyong. Walaupun perut tak berapa nak besar dan tak berapa nampak pun lagi tapi saya memang dah tak sabar-sabar lagi nak menjadi ibu buat kali kedua dan menerima kehadiran orang baru lagi. Tahun nih kedua ibu bapa saya bakal mendapat 2 orang cucu. suka lah mak saya tuh... Adik saya pun sedang mengandung dan sedang menunggu kelahiran anak pertama hujung bulan ini. InsyaAllah tapi adik saya pun dok jauh nun di utara. Mungkin habis pantang baru balik rumah mak. Apepun diharapkan tahun nie bertambah meriahlah keluarga kami.
Untuk minggu ke dua puluh nih, saya masih lagi melalui rutin rawatan di klinik kerajaan seperti biasa.


 Cuma minggu ke 22 nanti saya akan mendapatkan rawatan di klinik pakar perbidanan persendirian. Untuk kehamilan kali ini, saya pergi dua tempat rawatan pemeriksaan kehamilan. Bukan ape kan...sebagai persediaan dan rujukan. Harap-harap semuanya normal dan dipermudahkan.
Sedikit info yang saya dapat dari laman web Hospital Kulim.  Ini adalah sebagai persediaan apabila saya mendapatkan rawatan nanti dan memudahkan saya untuk bertanya sebarang persoalan.

  • Untuk 22minggu, rawatan bagi imbasan kesihatan bayi akan membabitkan imbasan kesluruhan badan termasuk kepala, otak, muka, tulang belakang, jantung , dada, abdomen, buah pinggang, tangan dan kaki.
  • Ketika ini juga kecacatan muka seperti sumbing, spina bifida( masalah tulang belakang) dan lubang pada jantung dapat dikesan.
  • Doktor mengukur perkembangan bayi dan kedudukan plasenta.
  • Imbasan mengambil masa 20 hingga 30 minit.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan